שלבים בדרך לדירה

אנחנו חיים במדינה שבה חלומו של כל אחד היא דירה משלו. למרבה הצער יוקר המחיה אינו מאפשר לזוגות רבים להגשים את החלום והם נאלצים לשכור דירות או להתגורר עם ההורים במשך מספר שנים שבהן יתחילו לחסוך הון עצמי מספק לרכישת דירה. לאחר קבלת ההחלטה על רכישת דירה, בין אם מקבלן ובין אם יד שנייה, יש מספר החלטות ובדיקות שצריך לעשות בטרם חתימה על חוזה רכישה. רכישת דירה צריכה להיות לאחר מחשבה מעמיקה. האם לרכוש דירה קטנה ובעוד מספר שנים לשדרג אותה או לרכוש דירה גדולה כבר בהתחלה. היכן לרכוש את הדירה, ועוד פרמטרים רבים שכולם פונקציה של כסף ואפשרויות תשלום.

קניית דירה מקבלן

דירה יד שנייה או מקבלן?

אלו שתי האלטרנטיבות שעומדות בפני רוכשי דירות רבים ולכל אחד מהאופציות ישנם יתרונות וחסרונות, בכדי לבדוק איזה מהם מתאימה עבורכם חשוב לרדת לשורש העניין.

רכישת דירה מקבלן

היתרון ברכישת דירה מקבלן הוא שמקבלים דירה חדשה "מהניילונים", דירה שבה הכל חדש, הריצוף, המטבח, השירותים, האמבטיה ובקיצור הכל, אין צורך לשפץ פשוט באים ונכנסים. מעבר לכך מדובר בבניה חדשה הבנויה בסטנדרטים ובתקנים חדשים. אם רכשתם במכירה מוקדמת יתכן שתקבלו גם הנחות משמעותיות ובכל מקרה, גם אחריות הקבלן לכשלים שונים הקבועה בחוק המכר.

רכישת דירה יד שניה

יש כאלו שיעדיפו את האופציה הנ"ל, אלו בעיקר אנשים שרוצים להתגורר באזורים מסוימים שבהם אין בניה חדשה והשוק במקום הוא שוק יד שניה, יחד עם זאת ראוי לציין שדירה מיד שניה אפשר לראות, לחוש ולהרגיש אותה מקרוב להבדיל מדירה חדשה שקטנים על הנייר.

מה צריך לבדוק בטרם חתימה על חוזה?

ברור לכל שרכישת דירה היא הוצאה משמעותית שיש להגן עליה בכל דרך אפשרית, המשמעות היא שצריך לבדוק כל דבר בצורה טובה כמה שיותר כדי שתניח את דעתכם. כפי שהזכרנו למעלה, מדובר על בדיקה מקיפה, גם אם צריך להיעזר בגורם שלישי שמתעסק בתחום, בין היתר, צריך לבדוק:

  • הרוכש צריך לבדוק קרבה למוסדות חינוך, גני ילדים ובתי ספר, קופת חולים, בנקים, גני שעשועים נגישות לתנועה ותחבורה ציבורית.
  • האם באזור יבנו עוד מבנים שעלולים לשנות את הנוף הסביבתי ולשנות את איכות החיים של מתגוררים.
  • מהו הסכום אותו יהיה עליהם לשלם כתשלום ראשון.
  • רכישת דירה מקבלן מחייבת בדיקה לגבי מספר הקומות, מספר דירות בקומה, גודל הדירות, מה מציע הקבלן לגבי השטחים הציבוריים, מועד האספקה וכל שאלה אחרת שעולה בראשו של הרוכש.
  • התייעצות בבנק או אצל יועץ משכנתאות בחברה פרטית לגבי אפשרויות למשכנתא, גובה הריבית, גובה ההחזרים והתקופה.
  • איזה עלויות יש בנוסף למחיר הדירה כמו מס העברה, מסי עירייה או כל היטל נוסף  לרשות המקומית או למדינה.

לסיכום

הדרך לרכישת דירה יכולה להיות פשוטה אם לוקחים בחשבון את כל האפשריות בדרך, האומנם יש לא מעט אבל בדיקות מעמיקות יאפשרו לצמצם את סיכונים ולמנוע המון תקלות בכל השלבים.

י.זילברמינץ שותפים בבניית הארץ